16 august 2006

Excursie în secuime


Am fost în excursie până la ai mei în Sf. Gheorghe. Am mers pe drumul european 60 şi ne-am întors prin secuime (M-Ciuc, Gheorghieni, Topliţa, Reghin).

Câteva constatări:
- Transilvania de Est are câtva resurse importante de tursim cultural nevalorificate - bisericile fortificate, cetăţile ţărăneşti din regiunile săseşti, staţiunile montane din secuime. Nu trebuie uitate nici tradiţiile zonei - artizanatul secuiesc poate fi o afacere foarte profitabila. După modelul Kurtoskalacs, he he, se pot vinde tulipane, porţi secuieşti cu columbare, pălinca de chimion plus o liotă de legende locale
- Sighişoara şi Tuşnad Băi mi s-au părut, pe traseu, cel mai bine integrate în circuitul turistic. Sighişoara are aerul unui oraş turistic occidental get-beget, iar din punctul de vedere al afluxului de vizitatori cu buzunare generoase stă foarte bine, poate cel mai bine din ţară. La Tuşnad era plin de turişti români. Şi acest lucru e bine - a crescut nivelu de trai, s-au diversificat şi modalităţile de petrecere a timpului liber (evident vcă mă gândesc la competiţia cu concediul "la mare"). Reghinul - în care ne-am rătăcit un pic - a fost şi el o surpriză frumoasă (se construieşte în centru intens)
- drumurile sunt ceva mai bune: drumul E60 e excelent, aşa cum se cunoaşte; în secuime situaţia s-a mai îmbunătăţit, chiar dacă suntem, probabil, tot la nivel de ţară africană. Cea mai dramatică îmbunătăţire s-a înregistrat în Sfântu-Gheorghe, unde străzile principale sunt toate nou asfaltate. În schimb, în Topliţa şi în Gheorghieni, din câte am văzut, este teribil: grijă mare la maşini!
- După un deceniu şi 1/2 de declin trist, Sf. Gheorghe a renăscut. Oraşul e relativ cochet, frumos administrat şi viu - ritmul vieţii este destul de sănătos, ceea ce sugerează că economia merge binişor. Poate că un suflu viguros - temporar - i-au dat şi cei plecaţi în străinătăţi (Ungaria mai ales) reveniţi pentru concedii.

Nota: poza e cu cimitirul din Micfalau

Niciun comentariu: