03 noiembrie 2009

Sunt necesare norme deontologice de realizare si publicare a sondajelor de opinie publica




Cu toata catastrofa de la parlamentare firmele de sondare a opiniei publice continua sa faca treaba mare nu numai in capul oamenilor de rand dar si al breslei care ar trebui sa aiba un cuvant de spus in aceasta privinta.
Pana acum m-am opus reglementarilor din aceasta zona argumentand, la fel ca multi alti colegi, ca piata va face si va drege. Ei, piata nu mai exista, de vreme ce tot mecanismul de vanzare si promovare a serviciilor de sondare a opiniei publice la nivel national este controlat in buna masura de aceleasi 2-3 trusturi de constiinta care fac regula si in presa dar si in politica (cu mici exceptii).
Din pacate, sedinta organizatorica a Societatii Sociologilor din Romania va avea loc inaintea finalizarii acestor alegeri de cosmar democratic si etic astfel incat va fi greu sa lanseze o dezbatere pe tema normelor profesionale in domeniul praxisului sociologiei publice si mai ales a masuratorii sociale. Dar un astfel de dialog, finalizat cu mecanisme din partea breslei nu mai poate intarzia.

2 comentarii:

Bogdan Voicu spunea...

Eu rămân la opinia că e nevoie de un organism independent, în care să nu fi prezenți sondori, fie ei sociologi, matematicieni, economiști, psihologi, politologi, fripturiști sau alte rase care fac sondaje.

Organismul cu pricina ar putea oferi certificate de calitate, în baza unor reguli bine gândite...

Pe de altă parte, de notat și faptul că există un ISO in acest sens, dezvoltat de ESOMAR.



Nu cred însă că SSR, ASR, filiala românească a ESOMAR sau orice altă asociație de genul acesta poate îndeplini rolul de a acorda astfel de certificate. Oricare dintre ei acestea se va confrunta mereu cu problema de a valida oricum calitatea oricărei firme: în toate firmele cu pricina se regăsesc prieteni ai unor prieteni...

Adrian Hatos spunea...

ce sa zic decat ca sunt de acord cu toate si tot...