17 februarie 2013

Heterodoxie româno-maghiară

Textul asta l-am publicat acum cativa ani. De atunci nu s-a schimbat nimic. De data asta se canta ceardasul steagului secuiesc in doua limbi. Dar refrenul e acelasi.



Când niște propoziții arbitrare au forță axiomatică în construcția reprezentării lumii, într-atâta încât însăși discutarea lor este refuzată cu spaimă, vorbim despre ortodoxie, sau dogmă. Știm că universul social al oamenilor de rând este populat cu adevăruri supreme pe care nu este corect, din punct de vedere politic, să le pui sub semnul întrebării.

Face parte din dogmatica patriotică românească o doză importantă de șovinism antimaghiar. Pe scurt: nu poți să pretinzi că ești patriot român și, în același timp, să ignori defectele și amenințarea vecinilor de la apus. Pentru România profundă, tertium non datur. Nu în raport cu bulgarii, cu sârbii sau cu turcii ne-am definit ca națiune ci în dialectica cu maghiarii și, aproape în aceeași măsură, cu rușii. A elimina aceste capitole din mitologia națională înseamnă a le lăsa fără momentele sale culminante din perioada de construcție a identității românești. Împiedicarea aterizării președintelui ungar la Târgu-Mureș a fost un gest patriotic, nu-i așa?

Patrioții maghiari de la noi au și ei prințipuri nedislocabile. Cum ar fi aceea cu autonomia teritorială. Mai nimeni nu își aduce aminte cum a apărut și ce ar presupune în mod exact – credeți-mă, mătușile cu școală profesională de prin Secuime nu au fost de prea multe ori în Catalonia ori în Tirolul de Sud – dar a prins rădăcini solide în discursul politic al maghiarimii din Ardeal. Acceptarea discursului autonomist este astăzi criteriu de eligibilitate pentru elita politică maghiară locală.

Elita politică românească nu poate fi cu mult mai tolerantă decât majoritatea votantă și irascibilă. La rândul lor, liderii maghiari au ca obligatorie tema autonomiei. Ca răspuns, românii trăiesc cu izbucniri năvalnice de adrenalină orice referire la autonomie : principiile cu consistență metafizică ale statalității românești – caracter național, unitar și independent, pe care le-am tocit în orele de Constituție de pe vremea împușcatului, sunt contestate! Reacţiile nervoase ale românilor sunt, pentru patrioții maghiari, indiciu al intoleranţei, al poftei de asuprire şi asimilare, justificări foarte bune pentru solicitarea mai apăsată a autonomiei.

Aparent, conducerile politice maghiare şi româneşti sunt captive într-un dialog al surzilor. În realitate, îşi fac servicii reciproce întărind agenda politică a celuilalt şi, dându-i un os de ros. Orice acţiune autonomistă maghiară are consecinţă manifestarea patriotismului neaoş şi obţinerea de puncte electorale. Fenomenul funcţionează analog şi pentru maghiari. A fost logic ca trimiterea UDMR-ului în opoziţie să fie taxată imediat ca act antimaghiar și urmată de întărirea rândurilor în jurul figurilor emblematice și a temelor cu potențial de mobilizare emoțională ale maghiarilor.

Pe termen lung, practicarea intensivă a demagogiei populiste naționaliste va avea mai multe consecințe nefaste. Cea mai periculoasă mi se pare blocarea sau întârzierea modernizării proiectului politic românesc. România poate experimenta, de pildă, cu succes regionalizarea sau federalizarea, la fel cum o fac numeroase țări europene, dar este împiedicată de spaima de unguri. Reproducerea narațiunilor identitare cu încărcătură șovină va perpetua anacronicele naționalisme tipice pentru periferia Europei făcându-ne în continuare bizari pentru partenerii noștri occidentali. În plus, dialogul intercultural transilvănean este schilodit de suspiciunile reciproce potențate de liderii politici, viitorul părând mai degrabă al segregării în insule etnice decât cel al conviețuirii.

Dar pentru ca toate acestea să nu se mai întâmple atât românii cât și maghiarii trebuie să aibă curajul de a ieși din propriile ortodoxii.

Niciun comentariu: