Alegerile pentru funcția de rector al UO se apropie cu repeziciune
și, fiind generos din fire, vreau să ajut lumea să nu fie luată pe nepregătite.
Argumentele mele sunt: 1) liniștea de până acum a fost în mod evident cea obișnuită,
de dinaintea furtunii - sper să mă înșel; 2) având în vedere candidații, mulți
dintre universitari vor fi puși în fața unei opțiuni dificile – nu va candida
nici Pico della Mirandola nici Albert Einstein (deși dacă ar candida vreunul
dintre aceștia nu cred că ar lua mai mult de 3-5%).
Scriu acest articol nu pentru
cohortele de alegători cu loialitățile deja stabilite, pe care cu greu îi mai
scoți din setările lor, ci pentru majoritatea nehotărâtă, vag nemulțumită dar
conservatoare în același timp căreia ar trebui să i se adreseze campania care
urmează și care, dincolo de calculele simpliste, va stabili cine va fi
următorul rector al Universității din Oradea. M-am gândit să compun pentru
aceștia un mic îndreptar de evaluat oferta electorală, necesar în situații de
incertitudine și cu miză destul de mare, cum se prefigurează a fi cea care
urmează.
1. Programul.
Știu, e ridicol, nu ține cont nimeni de programe, nu le respectă nimeni, nu le
citește nimeni. N-ar trebui să fie așa.
Programul este modul de transmitere a unei viziuni și a unei
strategii de implementare pe care candidatul trebuie să ne-o propună. Despre
capacitățile unui candidat și ale echipei sale ne spun destul de multe câteva aspecte legate de
program: Identifică probleme relevante? Identifică soluții fezabile,
acceptabile? Se angajează pentru îndeplinirea programului? Este capabil să
urmeze în mod consistent anumite principii, anumite valori? Are curajul unui
punct de vedere?
Personal, prefer liderii vizionari, alții pot avea
preferințe pentru abordări mai degrabă conservatoare. Ar trebui să respingem
categoric însă orice ofertă neangajantă, mascată chiar și sub forma evitării
ideilor și a confruntărilor de viziuni („am program, e pe site, dar hai să vorbim
despre lucruri concrete bla, bla”). Cel care încearcă să țină dezbaterea la
nivelul practicalităților și al descurcărelii nu doar că dă dovadă de lipsă de
anvergură conceptuală dar mai ales evită responsabilitatea pe care angajarea în
numele unor obiective, planuri, idei, valori sau principii o presupune. Și da,
obiectivele să fie SMART, realiste dar suficient de îndrăznețe încât să merită
să îi acordăm promotorului cea mai înaltă funcție din universitate.
2. Omul. Aici e
simplu: studiezi CV-ul și alte documente (articole de ziar etc.) și afli dacă
respectivul/respectiva are suficiente performanțe academice, profesionale și
manageriale încât să simți că: 1) e capabil să ducă la bun sfârșit ceea ce
promite; 2) e suficient de serios parcursul profesional încât să nu fie totul
doar o păcăleală pentru funcții; 3) te poate reprezenta în relații cu alți
actori cu care universitatea trebuie să aibă relații fructuoase: ministerul, celelalte
universități, ARACIS, Consiliul Național al Rectorilor, autoritățile municipale
și județene; presa, instituții și universități internaționale etc. Nu trebuie
ignorată ținuta sau stăpânirea limbilor străine. Un plus de charismă de partea
rectorului nu poate face decât bine universității.
3. Echipa. Cei
care sunt alături de candidat în lupta electorală vor fi cei cu care acesta va
împărți puterea iar în ceea ce îl privește pe candidat se aplică zicala
„spune-mi cu cine te întovărășești…” Alegerile pe care le facem spun despre noi
mult mai mult decât alte gesturi la fel cum de fiecare dată când alții ne aleg
pe noi beneficiem de o caracterizare. Să nu uităm totuși că nu doar candidatul
își alege colaboratorii aceștia, la rândul lor, au libertate de decizie.
Judecățile de integritate și profesionalism trebuie aplicate la fel de serios
pentru fiecare dintre cei care îl susțin ca și pentru candidat în sine. Pesimist
fiind, aș zice că valoarea echipei este dată de valoarea celui mai slab membru
al acesteia dar știu că alegătorii nu judecă așa…
Pe de altă parte, alegătorul trebuie să fie alert la orice
indiciu de sectarism (i.e. sunt toți fani Steaua, toți atei, toți de stânga
etc.). Stabilirea programului și a echipei pe criterii sectare e un pericol
mortal pentru coeziunea universității unde singurele criterii de promovare în
funcții ar trebui să fie competența managerială, performanța academică și
integritatea. Echipele ar trebui să se coaguleze în jurul unor lideri și a unor
viziuni despre dezvoltarea universității. Dacă ajungem să alegem rectorii pe
criterii extra-academice, cum ar fi afilierea politică, religia sau etnia, am
vorbit și crezut degeaba în autonomia
universitară sau în profesionalizare.
Update
Criteriul calității echipei trebuie ponderat după poziția administrativă și reputația anterioară candidatului. Incumbent-ul (actualul rector) are un avantaj, de pildă, putându-se baza pe echipa de prorectori și decani care îi alcătuiesc echipa. Tentați fiind de varianta tineretului salvator trebuie să reflectăm totuși dacă vrem să fie în poziția de rector cineva fără vreo experiență administrativă sau fără suficientă reputație încât să își poată alcătui o echipă cât de cât credibilă.
Update
Criteriul calității echipei trebuie ponderat după poziția administrativă și reputația anterioară candidatului. Incumbent-ul (actualul rector) are un avantaj, de pildă, putându-se baza pe echipa de prorectori și decani care îi alcătuiesc echipa. Tentați fiind de varianta tineretului salvator trebuie să reflectăm totuși dacă vrem să fie în poziția de rector cineva fără vreo experiență administrativă sau fără suficientă reputație încât să își poată alcătui o echipă cât de cât credibilă.
4. Campania. O
echipă profesionistă va face o campanie profesionistă: va identifica nevoile
segmentelor de electorat și va încerca să vină în întâmpinarea acestora iar
accentul va cădea pe comunicarea transparentă și concertată cu alegătorii. O
campanie murdară (atacuri la persoană, etc. – rețeta cunoscută local sprijinită
de obicei de presa de scandal) prefigurează modul în care se va desfășura și
managementul odată ce alegerile vor fi trecut. Poate că strategia de genul
acesta funcționează la împărțirea funcțiilor în universitate dar sigur va fi
falimentară în relațiile cu celelalte părți interesate amintite deja. În plus,
tacticile de genul acesta arată o înclinație spre cinism și arbitrar care nu are cum să ducă
la soluții și efecte bune pentru universitate pe termen lung.
Dacă toate acestea vi se par prea complicate ca să fie
aplicate nu aveți de făcut mai mult decât să evaluați candidaturile după cele 4
dimensiuni detaliate mai sus: programul,
omul, echipa și campania și eventual să realizați un sistem de notare
pentru fiecare dintre candidați. Mi-e
greu să propun o ierarhie care să ajute la ponderarea criteriilor prin
prioritizarea lor dar mă liniștește faptul evident că dimensiunile ar trebui să
fie corelate între ele. Orice nesincronizare între elementele celor 4
dimensiuni în cazul unui candidat este indiciul a ceva ciudat – gen echipă
disfuncțională, candidatură neserioasă (celebri iepurași, candidați manciurieni),
etc. Vi s-ar părea plauzibil ca un candidat cu o reputație profesională și
morală bună etc. să apară în fața alegătorilor fără program, cu o echipă
mediocră sau să practice o campanie murdară? Nici mie.
Pe de altă parte, dacă nu sunteți
de acord cu vreunul dintre punctele de mai sus probabil că toată argumentația
mea nu are nici un sens: sunteți dintre aceia care nu văd nici o problemă în a
face o universitate „liberală” sau „socialistă”, ortodoxă ori patriotică,
oricum doar să fie „a noastră” nu „a lor”. Aceia știți foarte bine cum să vă
alegeți candidatul.
An Nou Fericit!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu