Contra stângiștilor nemulțumiți de faptul că personajul
principal (jucat de un Matt Damon destul de convingător în rolul de macho
obosit mai mult de viața lui de luzăr decât de radiațiile care i-au scurtat
biografia la 5 zile) e scandalos de indiferent politico-ideologic o sa îl
parafrazez pe Marx. Mentorul lui Engels, Lenin și Stalin pe undeva prin opera lui spunea ceva de genul „Istoria
omenirii este istoria omului care își vede de ale lui”.
Încercând să evite un
deces iminent Max (nu Marx) face istorie și deschide norodului sărman de pe Pământ
accesul la toate minunățiile rezervate clasei de îmbuibați de pe Elysium – o
colonie de lux, cu gravitație, atmosfera și de toate, plasată pe orbită
geostaționară, pentru cei mai potenți financiar și social reprezentanți ai
speciei.
Știu că este ceva contradicție chiar în sânul gândirii
marxiste, cea dintre rolul individualităților și cel al maselor în făurirea
istoriei, dar regizorul scenarist a socotit probabil că publicul mâncător de
popcorn este mai degrabă liberal-democrat și că nu va înțelege o revoluție
altfel decât făurită prin gesturi eroice ale unor personaje de altfel egoiste
și chiar antipatice.
Altfel, în film sunt îngrămădite o sumedenie de stereotipuri
din poveștile cu super-eroi americani (visurile frânte ale copilăriei,
infractor de nevoie, iubirea pură și stăruitoare, copii bolnavi pentru
sensibilizare – în caz că nu suntem destul de emoționați de copilăria eroului, roboții
cei răi ca simbol al tehnologiei ca instrument al asupririi de clasă, străinul
cel rău – de data asta un fel de Angela Merkel cu origini franțuzești – pentru
a acoperi toată ostilitatea planetară față de imperialismul european). Conflictul social este subliniat
caricatural prin diverse tușe psihologice – proletariatul (eminamente latino!)
e solidar, curajos și plin de înțelegere în timp ce exploatatorii de pe Elysium
au toate semnele caracterologice criticate ale burgheziei – ipocrizie, cruzime amestecată cu lașitate,
lipsă de empatie și vanitate. Mă întreb câte din aceste contraste sunt inspirate din dezgustul regizorului
față de lumea din care provine (Africa de Sud).
Pentru publicul de vacanță – cel căruia I se adresează de
fapt în calitate de material propagandistic și de consum – pelicula are de toate: o poveste
destul de simplă, personaje stereotipe dar accentuate prin regie și montaj,
violență dozată corect, efecte speciale și panorame pe măsura gusturilor
epocii. Povestea te ține cu sufletul la gură iar pentru cei care își dau la
minim tendințele criticiste este chiar o experiență agreabilă. Mie mi-a plăcut mai mult decât războiul cu zombii purtat de Brad Pitt, par examplu.
Cârcotașii din clasa burgheză vor pleca de la film cu o
oarecare stare de nedumerire și sentimente contradictorii. Istoria
revoluționară a omenirii nu este neapărat una fericită așa că în momentul în
care bogățiile de pe Elysium devin accesibile tuturor nu ne e greu să ne
închipuim că distrugerea și dispariția lor este pe aproape. Pe de altă parte,
nu poți să rămâi indiferent la suferințele celor mulți și nevinovați și, pe de
altă parte, trebuie să te temi că, în absența unor semne de generozitate, destinul celor
bogați, izolați încă în țările sau cartierele lor, nu poate fi unul fericit,
aidoma celor de pe Elysium care nu au înțeles că trebuie să împartă multul pe
care îl au.
Avantaj vor avea din această producție organizațiile filantropice
tiermondiste – aceste cutii ale milei pentru occidentalii măcinați de
sentimente de vinovăție, industria culturală a stângii – un imens aparat de
producție și consum al religiei civile a eliberării și, bineînțeles,
producătorii filmului. Morala filmului este, totuși, una mai puțin marxistă: că
istoria e un efect neașteptat (pervers pentru unii) al nervilor, pasiunilor sau
angoaselor unora care fac altceva decât au fost învățați să facă și care nu au
fost împușcați la momentul potrivit.
Un comentariu:
Fantastic!
Trimiteți un comentariu