15 iunie 2015

Ce facem după 14 iunie?

Vă propun un exercițiu pozitiv prin care să extragem câteva învățăminte din eșecul de la 14 iunie al inițiativei de fuziune a localităților Oradea și Sânmartin. Adică să vedem partea bună din acest referendum din perspectiva celor care poate cred că ar trebui să fie foarte mâhniți

Unu – relația cu cetățenii trebuie refăcută
Administrația Bolojan și primarul însuși au primit un mesaj clar de la electorat: nu v-a fost dat un cec în alb nelimitat, există un maxim la ceea ce puteți face în/cu Oradea pentru ceea ce ne oferiți. În loc să condamne electoratul pentru lipsa de înțelegere sau de adeziune la mărețele viziuni ale leadershipului local, inițiatorii referendumurilor ar trebui să arate că au înțeles semnalele electoratului și să înceapă consultări cu populația privind politicile publice locale pentru a înțelege nemulțumirile care mocnesc și pentru a arăta că sunt dispuși la dialog. Pornirile frustrate și infantile care împart orașul între „noi” – cei buni care dorim creșterea orașului și „ei” – cei răi, care se pun în calea prosperității sunt calea sigură spre o ostilitate din ce în ce mai mare a părților și un viitor eșec.


Doi – PNL Oradea trebuie deschis
PNL Oradea și-a arătat limitele de mobilizare și de comunicare. Dominată pe partea de activiști de un nucleu de tineri de clasă mijlocie, organizația a pierdut total contactul cu mari categorii de electorat – mai ales pensionarii, maghiarii și clasa muncitoare. Da, e OK, ăsta este profilul pe care și-l dorește partidul liberal din Oradea, dar nu poți spera la mai mult de 30% într-un oraș precum al nostru cu o imagine care se învârte în jurul unor tineri de succes. Entuziasmul, energia și disponibilitatea noii clase mijocii nu pot să compenseze imposibilitatea de comunicare reală – adică de empatie, înțelegere și răbdare – cu categorii mai puțin energice sau optimiste. Este o organizație aflată într-un moment de cumpănă pe care recentul eșec poate să o deschidă sau, din contră să o forțeze să se închidă speriată într-o mai cruntă oligarhie de pretorieni. Nu cred că mai e cazul să subliniez că trebuie să vină din partea lui Bolojan și a liderilor locali inițiativa de a deschide organizația către figuri noi și mai ales către categorii socio-profesionale mai îndepărtate cu care există compatibilitate de interese și valori.

Trei – managementul public și cel de campanie sunt chestii deosebite
Oricâte scuze s-ar căuta, dublul eșec  al referendumului din Oradea a fost determinat și de erori în strategia de comunicare a echipei din jurul primarului. Nu o să discut problemele de conținut (am mai făcut referire la acestea - https://www.facebook.com/BusinessNewsRo/photos/ms.c.eJwzt7A0NrA0NTK3MDa2MLTUM4fwTSB8cwBnfQZz.bps.a.788446694586769.1073741838.680071312090975/789309527833819/?type=1 ) ci la cele de organizare: cred că s-a înțeles că o echipă dominată, dacă nu chiar castrată, de o singură persoană este incapabilă să rezolve eficient și creativ – cu curaj cu alte cuvinte - probleme complexe precum cea ridicată de referendumul din Oradea. Evident că problema este una mai vastă și ține de stilul de management al primarului care poate fi excelent pentru administrarea de zi cu zi a orașului dar nu atât de eficientă pentru înfruntări politice complexe. Să nu ignorăm nici faptul că superficialitatea strategiei de comunicare este parțial explicabilă și prin iluzia invulnerabilității pe care victoriile din campaniile politice din ultimii ani au produs-o și care au lăsat echipa de campanie cu garda jos. Un optimist ar putea zice că din greșeli învață omul și, din fericire, iluzia infailibilității nu mai e de actualitate.
Mai mult cred că la lipsa de eficacitate a campaniei din primul tur a contribuit, pe de altă parte, și lectura naivă a sondajelor care anterior referendumului anticipau o participare la vot mult mai mare: fuseseră avertizați însă de faptul că prognoza ratei de participare pe bază de sondaje este o întreprindere deosebit de imprecisă iar în cele două săptămâni dintre sondaj și referendumul din 10  mulți orădeni s-au hotărât să nu meargă la vot. Sondajele coroborate cu rezultele referendumului din 10 mai ne-au spus însă câteva lucruri clare (că majoritatea orădenilor a fost mai degrabă favorabilă ideii de fuziune dar că tema nu a reprezentat o prioritate pentru ei iar cei mai mulți din orădeni nu au vrut să gireze prin vot actuala administrație pentru realizarea acestui demers). Era treaba echipei de campanie ca în perioada 10 mai – 14 iunie să schimbe această situație. Este limpede că în viitoarele campanii ale echipei PNL Oradea managementul trebuie să fie altfel gândit.

Final - mâna pe portofel și ochii pe butelie

Bolojan le-a oferit oponenților actualei administrații nesperată muniție pentru viitoarele campanii plus alte bătălii politice. Neîndoielnic, demersurile făcute pentru unirea Oradiei cu Sânmartinul, mai ales cheltuielile ocazionate de campaniile pentru referendumuri vor fi invocate insistent în 2016. În primul rând de către candidatul PSD la Primăria Oradea (nu știm care va fi). Nici în interiorul PNL Bihor lucrurile nu par a fi chiar roz – chiar dacă au încercat să păstreze unele aparențe liberalii din jurul Cornel Popa nu au fost susținători trup și suflet ai proiectului unirii iar acum probabil se pregătesc să își întărească poziția în interiorul organizației județene și la nivel național profitând de pasul greșit al echipei lui Ilie Bolojan. Aceasta trebuie să fie pregătită pentru aceste posibilități sporite de recentul eșec. Pentru aceste confruntări  ar fi cazul să aibă argumentele și alianțele mai bine pregătite decât cele pentru susținerea cauzei fuziunii Oradea-Sînmartin. 

Niciun comentariu: